2008年11月2日星期日

到外州工作是一個好的策略嗎?

現在美國景氣已逐漸走下坡,很多公司都是遇補不缺,不然就是用 Contractors 做短期的契約。2006 年時,我 H1B 剛轉到我這一家印度籍的 Consulting Company 時, 那時我發覺要在加州找公司對公司合作(Corp-to-Corp) 的契約專案真是很少。心中想著一定會有機會,只是機會不知在那裡?

我那時心中已有一個想法: 雖然加州就業機會多,但是競爭也很多。我準備暫時找外州的工作,待時機成熟, 屆時一定會重回加州工作。為何會有如此想法? 原因其實很簡單: 別人不想去的地方,機會可能越多,又可累積外州的工作經驗。於是開始每天採大數法則的方式丟履歷表。

後來去北加州 Stockton 從事專案一段時間,感覺不錯。待專案結束後,我 Email 通知幾位 Recruiters 說我專案結束,接受 Relocation。可能是之前大數法則丟履歷表的效力產生,不久之後居然讓我找到密西根州的契約專案。我心中也想著,當這個專案結束後,不是留在東岸,就是可以回加州吧。

有了密西根州專案的工作經驗後,那時專案結束後,和我聖地牙哥專案的白人老闆進行電話面試。當他看到我居然會從加州跑到密西根州工作時,心中覺得很驚訝,也覺得不可思議。後來面試也過了,這也顯示我去外州工作的策略奏效。

有很多美國年輕的同事會說: 我生在那一州 (如密西根州) ,在那一州 ( 如亞利桑那州) 唸大學,曾在那一州工作 (如加州),我這個策略靈感主要是來自這些同事。

如果你覺得當地機會少,競爭又多,若想有一份工作的話,不妨採取到外州從事短暫工作的策略。到外州從事短暫工作,你的房租, 三餐,交通費都可以抵稅 (取決於你的 Tax Home)

你覺得到外州工作是一個好的策略嗎?

延伸閱讀:

2 留言:

Violet 說...

Hello,
I'm a Taiwanese student and going to graduate from University of North Alabama with a master's degree in International Business. I've been frustrated these days for job hunting. Before I got a interview chance in New Jersey, when I called back to schedule an interview time, she told me we need to apply someone this week, she even doens't know where Alabama is, in the end, I knew I lost this chance. Besides, I want to work in other states to expand my view and more opportunities. So could I ask you, it's a better way to settle down other big states then find a job rather than stay in Alabama to search for the job in other states??

Thanks for helping

You can contact me via e-mail:
violet7233@yahoo.com.tw

Ray 說...

That woman is not smart because she didn't know where Alabama is.
If Alabama doesn't have job opportunities, you can relocate to some states.

I suggest you can find jobs in other states first. If you have friends or relatives in other states, you can also find if you can settle down there.

Locations of visitors to this page
自訂搜尋